ARV
Ett monument över ”Plantageocen” och arvet från det industriella jordbrukssystemet

Ett monument över ”Plantageocen” och arvet från det industriella jordbrukssystemet

Den första oktober öppnar ecoartspace utställningen ”The New Echological Epoch” och en bok med samma namn släpps. (p)Art of the Biomass medverkar med ”The Plantationocene Monument”, en ekofiktion i text och bild, som skrivits tillsammans med forskaren Eléonore Fauré. Denna framtidsfantasi utgår från en verklig plats och dess historia, en plats och fenomen vi i Humus economicus forskargrupp under en längre tid har fördjupat oss i då den kan sägas vittna om radikalt förändrade jordrelationer – Gipsön utanför Landskrona.

Vi besökte ön i juni 2021 och har sedan dess undersökt platsens potential att berätta om komplexa relationer i seminarier, utställningar, samt i den kommande konferensen ClimateExistence i Sigtuna. En tidigare version av texten skrevs för den fiktiva reseguiden “A Guide to Zero-Carbon Skåne”, av forskarnätverket Climaginaries vid Lunds universitet, på inbjudan från Fauré.

Genom att utropa ön till ett monument över ”Plantageocen” (”Plantationocene” på engelska) önskar vi belysa en typ av naturkulturarv som lämnats över från tidigare generationer. Med den engelska termen ”Plantationocene” önskade Donna Haraway och Anna Tsing belysa det industriella jordbrukets påverkan samt det koloniala och exploaterande krafter som radikalt har omformat länder, ekonomier och samhällen.

Vår ekofiktion är fast förankrad i historiska händelser och aktuell miljöforskning, samtidigt är den ett försök att tillsammans fantisera om och föreställa oss o/möjliga framtider. Vad ber ön oss att minnas? Vad kan den inspirera till? Den förorenade avfallsplatsen har 2050 blivit en turistattraktion, föreställer vi oss i vår fiktion, ett viktigt ceremoniell centrum och en plats för både sorg och firande. Vår ekofiktion har inspirerats av Val Plumwoods begrepp skuggplats. Du kan läsa mer om både skuggplatser och Gipsön här.

ecoartspace är en plattform, verksam sedan 1999, för konstnärer som arbetar med ekologi och miljöfrågor. Bland medlemmarna finns även forskare, studenter och andra aktiva inom området som önskar dela resurser och stödja varandras arbete. Mary Mattingly har ansvarat för urvalet av konstnärer i ”The New Echological Epoch”.